דף הבית > תכנות > Startable – State Machine part 1

Startable – State Machine part 1

בפוסט הזה:

  • קצת על State Machine
  • Startable State Machine
  • מתי משתמשים
  • מימוש רגיל
  • הפרדת interface מהמימוש
  • מימוש עם נעילות
  • הדגמה פשוטה

בפוסט הבא אני אראה איך אפשר להשתמש ב state machine הזה (בירושה, למשל)

קצת על State Machine

חלק משמעותי מעולם התכנות כולל מעבר ממצב x למצב y, כאשר כל המצבים ידועים מראש. אפשר לומר שכל התוכניות שכתבתי עד היום הן כאלו. אמנם,לא תמיד ידעתי לצפות מראש את כל המצבים, ופה ושם היו באגים שבדרכם גרמו לי להבין שיש עוד מצב או שניים שצריך לקחת בחשבון, אבל בסופו של דבר, זו היתה קבוצה סגורה ומוגדרת היטב של מצבים.

קבוצת המצבים הזו יכולה להיות מתוארת כמכונת מצבים (סופית), או באנגלית Finite State Machine, ובקיצור FSM. המעבר ממצב למצב נקרא transition ובד"כ הצורך לעבור ממצב אחד לאחר נובע מקלט כזה או אחר, או הודעה פנימית. אפשר לקרוא עוד בויקיפדיה (עברית ואנגלית) כדי להעמיק.

Startable State Machine

תרשו לי להציג מכונת מצבים פשוטה ונחמדה. אולי פשוטה מדי, אבל אני מקווה שאצליח לשכנע שהיא נחוצה ומעודדת שימוש חוזר בקוד (שזו מטרה נאה לכל הדעות). אני קורא למצבים פשוטים כאלה "mini patterns". לא ממש design pattern, אבל בהחלט מעודד שימוש חוזר בקוד.

מדובר בסה"כ בשני מצבים אפשריים: Started ו Stopped. או בעברית: מופעל/מופסק.

נדמיין שני לחצנים: לחצן Start ולחצן Stop (כמו Play ו Stop במכשיר DVD, למשל)

אם המצב הנוכחי הוא Stopped, ולחצנו על Start – עוברים למצב Started. כל לחיצה נוספת על Start לא משנה את המצב.

וכנ"ל להיפך: אם המצב הנוכחי הוא Started, ולחצנו על Stop – עוברים למצב Stopped. כל לחיצה נוספת על Stop לא משנה את המצב.

לצורך העניין, מצב הפתיחה הוא Stopped.

התרשים הבא יכול לתאר את זה:

Startable State Machine - chart

מתי משתמשים?

השימוש העיקרי שלי ב Startable הוא כשבתוך אפליקציה קיימת, אני צריך איזשהו שירות שיהיה פעיל ברקע כל הזמן, או פעיל לפעמים. למשל: שרת UDP שמאזין להודעות נכנסות בפורט מסויים, סטרימר ששולח Streaming Video למחשב אחר, רכיב שבודק כל X שניות מה הסטטוס של רכיב אחר, וכו' וכו'. לכל רכיב שכזה יש בד"כ שני מצבים: "פעיל" או "לא פעיל". קלאסי ל Startable.

מימוש רגיל

המימוש הוא די פשוט:

namespace Groundhog.Lib
{
    public enum StartableStatus
    {
        Started,
        Stopped
    }

    public class StartableStateMachine
    {
        private StartableStatus status;

        public event Action OnStart;
        public event Action OnStop;

        public StartableStateMachine() : this(StartableStatus.Stopped)
        {
        }

        public StartableStateMachine(StartableStatus initialStatus)
        {
            status = initialStatus;
        }

        private void InvokeAction(Action e)
        {
            if (null == e)
                return;
            e();
        }

        private void InvokeOnStop()
        {
            InvokeAction(OnStop);
        }

        private void InvokeOnStart()
        {
            InvokeAction(OnStart);
        }

        public void Start()
        {
            if (status == StartableStatus.Started)
                return;

            // it was "stopped"
            // change to "started"            
            status = StartableStatus.Started;
            // and raise the proper event
            InvokeOnStart();
        }

        public void Stop()
        {
            if (status == StartableStatus.Stopped)
                return;

            // it was "started"
            // change to "stopped"            
            status = StartableStatus.Stopped;
            // and raise the proper event
            InvokeOnStop();
        }

        public StartableStatus Status
        {
            get
            {
                return status;
            }
        }        
    }
}

סקירת קוד קצרה:

  • יש כאן enum על הסטטוס: Started או Stopped
  • אפשר לקבל את הסטטוס הנוכחי באמצעות המאפיין Status (דה!)
  • בנוסף יש שתי מתודות: Start ו Stop שהן ה"לב" של ה state machine שלנו
  • וכדי להודיע לעולם שהסטטוס השתנה, יש שני אירועים: OnStart ו OnStop.

מה אין כאן?
הקוד הוא לא thread-safe, מיד נגיע לזה.

הפרדת interface מהמימוש

ממוש, תפריד לי את ה interface מהמימוש, טוב?
הנה, מותק:

namespace Groundhog.Lib
{
  public interface IStartableStateMachine
  {
    event Action OnStart;
    event Action OnStop;
    void Start();
    StartableStatus Status { get; }
    void Stop();
  }
}

ועכשיו, אחרי שיש לנו הפרדה בין החוזה למימוש, אפשר לממש בצורות אחרות.

מימוש עם נעילות

כדי שהקוד יהיה thread-safe, אפשר:

  • להשתמש בנעילות רגילות (או באבסטרקציה שהצעתי בפוסט אחר)
  • לעבוד עם Interlock, שמהווה מנגנון יותר light-weight לנעילות מהסוג שצריך כאן

כל הקוד לנעילות השונות נמצא בקובץ המצורף. אני לא נכנס לזה פשוט כי זה לא העיקר בפוסט הזה.

הדגמה פשוטה

הנה קוד של Console Application שנותן לנו קצת להרגיש את כל מה שהיה לנו עד עכשיו.

using Groundhog.Lib;
namespace Groundhog.ConsoleApp
{
  class Program
  {
    static void Main(string[] args)
    {
      IStartableStateMachine ssm = new StartableStateMachine();
      ssm.OnStart += MyOnStart;
      ssm.OnStop += MyOnStop;

      Console.WriteLine("===========================");
      Console.WriteLine("simple flow: start and stop");
      Console.WriteLine("===========================");
      Console.WriteLine(ssm.Status);
      ssm.Start();
      Console.WriteLine(ssm.Status);
      ssm.Stop();
      Console.WriteLine(ssm.Status);

      Console.WriteLine();
      Console.WriteLine();
      Console.WriteLine("========================================");
      Console.WriteLine("multiple starts and then multiple stops,");
      Console.WriteLine("should invoke each event just once");
      Console.WriteLine("========================================");
      ssm.Start();
      ssm.Start();
      ssm.Start();
      ssm.Start();
      Console.WriteLine(ssm.Status);
      ssm.Stop();
      ssm.Stop();
      ssm.Stop();
      ssm.Stop();
      ssm.Stop();
      Console.WriteLine(ssm.Status);

      Console.WriteLine();
      Console.WriteLine();
      Console.WriteLine("===================");
      Console.WriteLine("press enter to quit");
      Console.WriteLine("===================");
      Console.ReadLine();
    }

    static void MyOnStart()
    {
      Console.WriteLine("hey, it started!");
    }

    static void MyOnStop()
    {
      Console.WriteLine("dude, this thing stopped");
    }
  }
}

והפלט יהיה:

===========================
simple flow: start and stop
===========================
Stopped
hey, it started!
Started
dude, this thing stopped
Stopped

========================================
multiple starts and then multiple stops,
should invoke each event just once
========================================
hey, it started!
Started
dude, this thing stopped
Stopped

===================
press enter to quit
===================

כפי שניתן לראות, גם אחרי מספר קריאות עוקבות ל start, הסטטוס נשאר started, וכנ"ל גם לגבי קריאות למתודה stop. כלומר יש לנו state machine בדיוק כמו שרצינו.

בהזדמנות הבאה אני אראה איך משתמשים בקוד הזה בירושה (ובדרך נוספת), בדיוק עבור אותם רכיבים שמבצעים איזושהי עבודה ברקע.

תכנות נעים!

כל הקוד בפוסט הזה נמצא כאן.

קטגוריות:תכנות תגיות:,
  1. אין תגובות עדיין.
  1. אין הפניות עדיין.

Quantcast